César Manrique: fascinace lávou

Se jménem tohoto zřejmě nejvýznamnějšího rodáka Lanzarote se setkáte hned při příletu na místní letiště, které je po něm nazvané. Tomuto umělci a současně architektovi vděčí Lanzarote do jisté míry za svou dnešní podobu a zachování koloritu i přírodních krás. César Manrique ve druhé polovině minulého století prokázal ostrovu velkou službu tím, že se angažoval proti masovému přílivu turistů na ostrov a výstavbě obřích hotelových komplexů, jejichž odstrašující příklady mezitím vznikly na sousedním Gran Canaria či Tenerife. Podařilo se mu prosadit zákon, který stanoví, že domy nesmí být vyšší než místní palmy (jedinou výjimkou je Grand Hotel & Spa v Arrecife) a musí být bílé, anebo maximálně světle žluté.

Jeho tvorba se soustřeďovala na tzv. větrné sochy, které – jak už název říká – se pohybují (většinou se otáčí) ve větru. Uvedených objektů je na ostrově hodně, často tvoří dominantu kruhových objezdů. A vzhledem k tomu že vítr je tady skutečně významný element, prakticky nikdy nezahálí.

Asi nejpůsobivější součástí jeho tvorby jsou ale domy a zahrady budované přímo v lávových polích, či dokonce uvnitř skal. Tradiční bílé a členité venkovské domy, které si nijak zvlášť nepotrpí na pravé úhly a s typickými zdobnými komínky na střechách, nádherně kontrastují s dramatickými tvary sopečných vyvřelin, jeskyní a tunelů. Jeho stavby jsou úžasně nekonformní, nápadité a poskytují velký prostor pro fantazii, většina lidí by v nich ale asi bydlet nedokázala, protože mít obývák v jeskyni s černými čedičovými stěnami a stropem tvořeným tunami lávy, není zrovna pro každého. Zejména, když se začne šeřit a na Lanzarote se šeří brzy.

Nejznámější příklady jeho tvorby jsou Fundación César Manrique, Jameos del Agua, Jardín de Cactus anebo Mirador del Río – víc fotek v sekci FOTO.

César Manrique zemřel v roce 1992 při automobilové nehodě. Krátce poté se vyrojilo mnoho spekulací, že to možná byla vražda na objednávku ze strany lobby velkých hotelových řetězců. Každopádně je určitou ironií, že tento muž, který byl velkým odpůrcem masového automobilismu, zemřel právě v autě.